Historie AMK

De oprichting
Almelo verdiende in 1918 gezien zijn grootte, ontstaan door samenvoeging van Stad en Ambt Almelo, een echt mannenkoor. Volgens oude geschriften is het AMK ontstaan doordat een clubje muziekminnende feestgangers uitbundig en met gepaste vrolijkheid feestliederen op straat ten gehore bracht. Dit sloeg wonderwel aan en men besloot een echt mannenkoor op te richten.

Men plaatste een advertentie! Met succes, want op 6 januari 1918 werd in de serre van Hotel Dolfin, het latere Hotel Suisse, met 13 personen besloten een mannenkoor op te richten. Op de allereerste vergadering, zondag 20 januari 1918, werd een ontwerpreglement, behoudens enkele kleine wijzigingen, goedgekeurd. Als definitieve naam werd vastgesteld, "Almelo's Mannenkoor", met als oprichtingsdatum 6 januari 1918.

Bewaren